2011-01-18

segt som kola

Förlåt, men jag måste återigen vädra lite om det här med Arbetsförmedlingen.

Den 1:a december förra året anmälde jag mig som arbetslös hos AF här i Göteborg. Det första jag nämnde var att jag vill starta eget och är nyfiken på om det finns någon hjälp för mig att söka. Det är väl egentligen så att enda anledningen till att jag överhuvudtaget anmälde mig arbetslös är just för att ha en chans att få startaegetbidraget, annars hade jag registrerat företaget direkt och bara kört på. (Just ja, innan den 1:a dec var jag föräldraledig, därav möjligheten att kunna bestämma själv att det var just det datumet som gällde).

Nåväl. Anmäld och inskriven alltså 1/12. Fick tid för nytt möte med min handläggare två veckor senare, den 15/12. Två veckor är ju inte så lång tid tänkte jag. Kommer till mötet den 15:e och får direkt höra att jag nog ska vara inskriven på en annan arbetsförmedling (och som tidigare nämts att jag ju faktiskt inte hörde till de prioriterade grupperna, så det är i princip ingen idé att ens söka SEB). Går från mötet direkt till AF Kultur eftersom det är där jag ska vara istället.

Tjo! Får lämna mina uppgifter där som sedan skickas vidare till något slags råd som ska bestämma om jag platsar där eller inte. Man måste ha arbetat inom kulturområdet och ha viss tids erfarenhet och blablabla.
I mellandagarna får jag så ett meddelande om att "Japp, du platsar här och är välkommen på ett första informationsmöte i grupp den 11:e januari plus ett första möte med din handläggare den 14:e januari.
Går på möte den 11:e, får sen ett samtal den 14:e om att min handläggare är sjuk och mötet är inställt. "Han ringer dig på måndag och bokar en ny tid".

Måndag går, tisdag går - inget samtal. Imorgon har det alltså gått 7 veckor från det att jag anmälde mig arbetslös och jag har fortfarande inte fått ett första möte med min handläggare.

Det är inte konstigt att folk i det här landet går arbetslösa länge, det är ju inte direkt så att man får intrycket av att det brinner i knutarna när det kommer till att skaffa sig ett nytt jobb.

2 kommentarer:

  1. Kom igen Maria jag hejar på dig! Jag har massor av vänner som får barn i år och kommer behöva din snygga plagg.

    Gå in på www.SEB.se (skandinavisk enskild bank)De har en starta eget sida med länkar till ALMI och nyföretagarcentrum där kanske du kan hitta mer tips och ideér. /Mvh Sofia Kollnert

    SvaraRadera