2011-02-09

Om miljö

Jag skulle vilja påstå att miljö kommer vara ett av de ledande orden i Cloo Collections resa framåt. Det är viktigare än könsdebatten, viktigare än passformar, design och tjusiga webshopar.

Alla företag som finns borde ha en miljöpolicy och det finns MÅNGA led i kedjan som borde kontrolleras. Naturligtvis vill vi att råvarorna ska vara ekologiskt producerade och framställda med hjälp av arbetare som har en bra lön och rättvisa förhållanden. (Skärpning modeindustrin!)
Detta gäller ju även för tillverkningen av produkten och såhär långt har många företag lyckligtvis börjat hänga med.

Men det finns mer att göra. Förpackningar! Herre-min-JE vad vi som barnfamilj slänger mycket förpackningar. Leksaker levereras oftast i lika mycket plast som de är gjorda av och barnmatsburkar i tusental passerar genom en småbarnsfamiljs hem varje år, för att bara nämna ett par. Varför jobbar inte fler företag för att ändra på detta? Inte någonstans har jag stött på barnmat på tetrapack (kan man förpacka krossade tomater så så borde det ju funka med krossad potatismedfiskochsås), och väldigt få av våra barns leksaker/nappflaskor/nappar har varit förpackade i något annat än plast, plast och ytterligare ett lager av plast. Möjligtvis med lite kartong utanpå.

Det är läskigt tycker jag. (Och jag ska bannemig göra annorlunda.)

1 kommentar:

  1. barnmatsburkar är ju i glas som är väldigt lätt att återvinna.. så där är ju egentligen inte förpackningen boven utan snarare transporten.. transporten är nog för övrigt en av de större bovarna i vilket fall.. lättare förpackningar betyder ju dock att man kan transportera mer i samma lastbil, vilket är bättre för miljön.. svår balans att räkna på dock.. leksaksförpackningar hållar jag helt med om dock.. kram

    SvaraRadera