2012-01-28

things I don't know

It's almost a year since I started to really calculate and become familiar to the numbers and rules regarding running my own business. It took a lot of effort to get the system in to my head, but after a while it settled down and I began feeling that I actually was in control.

Now I'm going to my first fashion fair, and it's abroad. There might be a possibility that companies from other countries wants to buy my clothes. Denmark i can handle, but outside europe? How on earth do I write prices and recalculate everything? And how about taxes? What's the rules of exporting, and who on earth can I ask these questions to?

Maybe I'll start with calling the "Skatteverket" on monday.

In Swedish / På Svenska:
Det är ungefär ett år sedan jag började på allvar räkna och bli bekant med de siffror och regler som man måste kunna när man driver ett företag. Det tog tid och mycket energi att få in allt i huvudet, men efter ett tag började jag känna att jag faktiskt hade koll.
Nu ska jag åka på min första modemässa och den är utomlands. Det finns en möjlighet att utländska företag faktiskt kommer att vilja beställa mina kläder. Danmark är ju inte så svårt, men om det är utomeuropeiska företag? Hur sjutton skriver jag prislistor och räknar om allt? Och hur är det med moms, tull och andra regler? Och vem kan jag ställa alla dessa förvirrade frågor?
Tror att jag ska börja med att ringa Skatteverket på måndag.

6 kommentarer:

  1. Det är ett härke med internationella skatteregler faktiskt. Inte ens jag som hade högsta betyg i skatterätt minns allt ;).

    Skatteverket är säkerligen en god start men till att börja med vill jag minnas att det är omvänd princip mot Europa- du lägger på svensk moms och så får de dessutom betala tull och moms enligt sitt lands regler om man inte har dubbelbeskattningsavtal med Sverige vilket väldigt väldigt många länder har och då står det i varje avtal vilken princip som ska gälla för beskattningen :).

    SvaraRadera
  2. Åh Gud det låter hemskt! Man borde ha en ekonomiexpert som sköter allt sånt där åt en..

    SvaraRadera
  3. Haha, ta en jurist när du ändå är igång- de är mer multikompetenta ;) (får jag lov att säga eftersom jag både har ekonomi- och juridikexamen ;)).

    Någon framgång med verket?

    SvaraRadera
  4. Ja, det vore ju det bästa förstås. Men lite dyrt kanske?
    Nu har jag iallafall knåpat ihop något som har lite logik. :)

    SvaraRadera
  5. Tja, inte dyrare än en ekonom får man hoppas :). Det finns ju en del som jobbar med rabatter för småföretagare också- MAQS tror jag har en del sådana paket och de är väldigt bra på modeföretag och allt runtomkring. Säg till om du vill ha namn :).

    Strålande, bra med nätverk!

    SvaraRadera